Τρίτη 21 Οκτωβρίου 2008

περιβαλλοντική υποβάθμιση στο Αλιβέρι Ευβοίας



Συνάντηση φορέων με το ΥΠΕΧΩΔΕ για την καύση RDF από το εργοστάσιο της ΑΓΕΤ

· Δ. Παπαδημούλης: "Η Κυβέρνηση οφείλει να μην προχωρήσει σε ενέργειες που θα δημιουργήσουν τετελεσμένο γεγονός"

Ενόψει της σημερινής (Kυριακή 19-10-2008) συνάντησης φορέων της περιοχής του Αλιβερίου Ευβοίας με αρμοδίους της Γενικής Διεύθυνσης Ελέγχου Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης και Θορύβου του ΥΠΕΧΩΔΕ για το θέμα της αδειοδότησης καύσης RDF από το εργοστάσιο της ΑΓΕΤ στην περιοχή, ο Δ. Παπαδημούλης δήλωσε:
"μετά και την παρέμβαση της Κομισιόν, για να ξεκινήσει έρευνα των περιβαλλοντικών παραβάσεων στην περιοχή του Αλιβερίου, όπως προκύπτει από δύο απαντήσεις σε σχετικές ερωτήσεις μου (6 και 9 Οκτωβρίου 2008), η Κυβέρνηση οφείλει να μην προχωρήσει σε ενέργειες που θα δημιουργήσουν τετελεσμένο γεγονός. μια απόφαση η οποία θα επιτρέπει την καύση RDF θα έχει ακόμη βαρύτερες συνέπειες στην ήδη υποβαθμισμένη περιοχή.
Μαζί με τους τοπικούς φορείς, οργανώσεις και την κοινωνία των πολιτών, θα επιμείνουμε για καθαρό περιβάλλον. Θα προσκομίσουμε στην Επιτροπή όποια στοιχεία απαιτηθούν. Υπό την πίεση της κοινωνίας περιμένουμε την, έστω και καθυστερημένη, ευαισθητοποίηση των αρμοδίων αρχών, τόσο των κυβερνητικών όσο και των τοπικών."

20.10.2008 Το Γραφείο Τύπου



*Επισυνάπτονται τα κείμενα των σχετικών ερωταπαντήσεων και το Δελτίο Τύπου του Γραφείου μας.














ΓΡΑΠΤΗ ΕΡΩΤΗΣΗ E-4386/08

υποβολή: Dimitrios Papadimoulis (GUE/NGL)

προς την Επιτροπή



Θέμα: Περιβαλλοντική υποβάθμιση της περιοχής του Aλιβερίου Ευβοίας



Στην περιοχή του Αλιβερίου Ευβοίας, κοντά και απέναντι από τις ανατολικές ακτές της Αττικής, υπάρχει συγκεντρωμένος ρυπογόνος βιομηχανικός φόρτος, που προκαλείται από το μεγάλο αριθμό βιομηχανικών εγκαταστάσεων της περιοχής, όπως οι εγκαταστάσεις της ΔΕΗ, της τσιμεντοβιομηχανίας ΑΓΕΤ Ηρακλής, αλλά και πλήθος μικρότερων βιομηχανιών και βιοτεχνιών. Έρευνες που έχουν εκπονηθεί από το Πανεπιστήμιο Πατρών παλαιότερα, και πιο πρόσφατα από το Τμήμα Χημικών Μηχανικών του ΑΠΘ, παρουσιάζουν υψηλές συγκεντρώσεις σε νικέλιο (Ni) και μόλυβδο (Pb), (κάδμιο (Kd) και μαγγάνιο (Mn) σε δείγματα θαλάσσιου περιβάλλοντος.



Επιπλέον, προετοιμάζεται στην περιοχή η εγκατάσταση νέων βιομηχανικών δραστηριοτήτων, αφενός από τη ΔΕΗ, μεγάλου μεγέθους μονάδες ηλεκτροπαραγωγής με χρήση φυσικού αερίου (400 MV) και λιθάνθρακα (800MV), αφ' ετέρου από την ΑΓΕΤ Ηρακλής, με την εγκατάσταση ενός μεγάλου συστήματος αφαλάτωσης στον κλειστό κόλπο του Αλιβερίου. H εγκατάσταση αυτών των μονάδων θα προκαλέσει ακόμα μεγαλύτερη περιβαλλοντική υποβάθμιση της περιοχής και, από τη δημιουργία των μονάδων που προγραμματίζονται, θα αυξηθούν συνολικά οι ρύποι του θερμοκηπίου, η δε χρήση τους δεν συνάδει με τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η χώρα σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο.



Ερωτάται η Επιτροπή:

Είναι σε γνώση της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης στην περιοχή του Aλιβερίου; Θεωρεί ότι γίνεται σωστή εφαρμογή της οδηγίας 2001/42/ΕΚ[1], όπως ενσωματώθηκε στο εθνικό δίκαιο, για σύνταξη στρατηγικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων των λειτουργουσών και των σχεδιαζόμενων βιομηχανιών; Ελέγχονται σταθερά και σε μόνιμη βάση οι μέχρι τώρα εγκαταστημένες χρήσεις από τις αρμόδιες υπηρεσίες για το εάν τηρούν τους όρους περιβαλλοντικής προστασίας και ποιά τα αποτελέσματα αυτών των ελέγχων; Έχει σκοπό να προβεί η Επιτροπή σε μέτρα εναντίον της Ελλάδας σε περίπτωση που διαπιστώσει παραβάσεις; Ποια είναι αυτά;



E-4386/08EL

Απάντηση του κ. Δήμα
εξ ονόματος της Επιτροπής

(9.10.2008)





Μέχρι σήμερα, η Επιτροπή δεν είναι ενήμερη για παραβάσεις της περιβαλλοντικής νομοθεσίας της ΕΕ στη περιοχή του Αλιβερίου.



Η Επιτροπή γνωρίζει ότι στην εν λόγω περιοχή λειτουργούν οι μεγάλες εγκαταστάσεις καύσης «Αλιβέρι III και IV», που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της οδηγίας 2001/80/ΕΚ για τον περιορισμό των εκπομπών στην ατμόσφαιρα ορισμένων ρύπων από μεγάλες εγκαταστάσεις καύσης[2], καθώς και το εργοστάσιο παραγωγής τσιμέντου «ΑΓΕΤ ΗΡΑΚΛΗΣ II». Όλες αυτές οι εγκαταστάσεις εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της οδηγίας 2008/1/EΚ σχετικά με την ολοκληρωμένη πρόληψη και έλεγχο της ρύπανσης[3] (οδηγία ΟΠΕΡ/IPPC). Η οδηγία IPPC απαιτεί να λειτουργούν οι εγκαταστάσεις που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της βάσει αδειών, οι οποίες περιλαμβάνουν οριακές τιμές εκπομπών βασιζόμενες στις Βέλτιστες Διαθέσιμες Τεχνικές (BΔT). Οι τελευταίες αποσκοπούν στην πρόληψη και, όταν αυτό δεν είναι πρακτικά εφικτό, στη μείωση γενικά των εκπομπών και των επιπτώσεων στο σύνολο του περιβάλλοντος. Κατά συνέπεια, η πρόληψη ή μείωση των εκπομπών στην ατμόσφαιρα, στα ύδατα και στο έδαφος θα πρέπει να καλύπτεται από τις περιβαλλοντικές άδειες που εκδίδονται σύμφωνα με την οδηγία ΟΠΕΡ.



Τα κράτη μέλη είναι εκείνα που έχουν την ευθύνη να εξασφαλίζουν ότι οι εγκαταστάσεις λειτουργούν έτσι ώστε να πληρούνται οι απαιτήσεις της οδηγίας ΟΠΕΡ και να τηρούνται οι όροι των αδειών. Η υποχρέωση αυτή περιλαμβάνει την εφαρμογή διατάξεων για την παρακολούθηση των εκπομπών και την υποβολή σχετικών εκθέσεων.



Οι υφιστάμενες εγκαταστάσεις, δηλ. εκείνες που λειτουργούσαν ήδη πριν από τις 30 Οκτωβρίου 1999, όπως οι υπόψη εγκαταστάσεις, έπρεπε να έχουν συμμορφωθεί πλήρως με τις απαιτήσεις της οδηγίας ΟΠΕΡ μέχρι τις 30 Οκτωβρίου 2007 το αργότερο.



Τον Νοέμβριο του 2007, η Επιτροπή ζήτησε από τα κράτη μέλη να της υποβάλουν στοιχεία σχετικά με τον συνολικό αριθμό υφιστάμενων εγκαταστάσεων που λειτουργούσαν πριν από την ημερομηνία έναρξης ισχύος της οδηγίας και τον αριθμό των νέων, επανεξετασμένων ή αναπροσαρμοσμένων αδειών που εκδόθηκαν. Επειδή η Ελλάδα δεν εξέδωσε νέες η αναπροσαρμοσμένες άδειες μέχρι τη λήξη της προθεσμίας της 30ής Οκτωβρίου 2007 που ορίζει η οδηγία, η Επιτροπή κίνησε διαδικασία για παράβαση και, στις 6 Μαΐου 2008, απηύθυνε στις ελληνικές αρχές επίσημη προειδοποιητική επιστολή (πρώτη γραπτή προειδοποίηση)[4]. Η Επιτροπή αξιολογεί τώρα την απάντηση και, αν το κρίνει σκόπιμο, θα συνεχίσει τη διαδικασία για παράβαση.



Η οδηγία 2001/42/EΚ[5] δεν έχει σχέση με τη συγκεκριμένη περίπτωση, δεδομένου ότι ισχύει για σχέδια και προγράμματα και όχι για έργα. Εντούτοις, στα νέα έργα στην περιοχή πρέπει να εφαρμόζεται το σύνολο της σχετικής κοινοτικής νομοθεσίας, συμπεριλαμβανομένης της οδηγίας 85/337/ΕΟΚ[6] για την εκτίμηση των επιπτώσεων ορισμένων σχεδίων δημοσίων και ιδιωτικών έργων στο περιβάλλον.



Όσον αφορά την ποιότητα των υδάτων στην περιοχή του Αλιβερίου, τα πιο πρόσφατα διαθέσιμα στοιχεία που προέκυψαν από παρακολούθηση είναι εκείνα που υποβλήθηκαν κατ' εφαρμογή της οδηγίας για τα ύδατα κολύμβησης[7], για την κολυμβητική περίοδο 2007. Από τα στοιχεία αυτά προκύπτει ότι σε όλες τις ακτές της περιοχής, συμπεριλαμβανομένης της παραλίας Αλιβερίου, τηρούνται τα υποχρεωτικά ποιοτικά πρότυπα της οδηγίας.



Παράλληλα, η οδηγία-πλαίσιο για τα ύδατα[8] ορίζει την καλή ποιότητα («καλή κατάσταση») ως στόχο που πρέπει να έχει επιτευχθεί, κατά κανόνα, μέχρι το 2015 για όλα τα ύδατα - ποταμούς, λίμνες, υπόγεια και παράκτια ύδατα. Τα αναγκαία προς τούτο σχέδια και προγράμματα πρέπει να καταρτιστούν, μετά από ευρύ δημόσιο διάλογο, μέχρι τις 22 Δεκεμβρίου 2009.



Κάθε λεπτομερής πληροφορία σχετικά με τη ρύπανση του περιβάλλοντος στο Αλιβέρι, που ενδεχομένως έχει στη διάθεσή του το Αξιότιμο Μέλος του Κοινοβουλίου, είναι ευπρόσδεκτη από την Επιτροπή, καθώς θα της δώσει τη δυνατότητα να διερευνήσει διεξοδικότερα το ζήτημα αυτό.





ΓΡΑΠΤΗ ΕΡΩΤΗΣΗ E-4519/08

υποβολή: Dimitrios Papadimoulis (GUE/NGL)

προς την Επιτροπή



Θέμα: Καύση σκουπιδιών από την τσιμεντοβιομηχανία AΓΕT Hρακλής στο Aλιβέρι Ευβοίας



Το Αλιβέρι Ευβοίας είναι μια περιοχή ιδιαίτερα υποβαθμισμένη και περιβαλλοντικά επιβαρυμένη λόγω της λειτουργίας πολλών βιομηχανικών μονάδων. Μια από τις βιομηχανικές μονάδες είναι η τσιμεντοβιομηχανία ΑΓΕΤ Ηρακλής. Η ΑΓΕΤ επιμένει, παρά την καθολική αντίδραση της τοπικής κοινωνίας, στην καύση των σκουπιδιών της Αττικής (RDF), τη χρήση επικίνδυνων καυσίμων (πετ κωκ, μαζούτ) και πρώτων υλών (ιπτάμενη τέφρα-κόκκινη λάσπη) καθώς και στην εγκατάσταση ενός μεγάλου συστήματος αφαλάτωσης στον κλειστό κόλπο του Αλιβερίου, όπου μάλιστα λειτουργούν πολλές ιχθυοπαραγωγικές μονάδες.



Είναι ενήμερη η Επιτροπή για το γεγονός της καύσης των σκουπιδιών της Aττικής από την τσιμεντοβιομηχανία AΓΕT Hρακλής στο Aλιβέρι; Τηρούνται οι προβλέψεις της περιβαλλοντικής νομοθεσίας σχετικά με την καύση απορριμμάτων; Είναι ενήμερη για το γεγονός της καύσης πετ-κωκ από τη συγκεκριμένη βιομηχανία; Πώς αξιολογεί την πρόθεση εγκατάστασης μονάδας αφαλάτωσης στον κλειστό κόλπο του Aλιβερίου;



E-4519/08EL

Απάντηση του κ. Δήμα

εξ ονόματος της Επιτροπής

(6.10.2008)



Η λειτουργία του εργοστασίου της τσιμεντοβιομηχανίας ΑΓΕΤ Ηρακλής εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής της οδηγίας 2008/1/EΚ σχετικά με την ολοκληρωμένη πρόληψη και έλεγχο της ρύπανσης[9] (IPPC). Επιπλέον κάθε παραγωγική μονάδα τσιμέντου που προβαίνει παράλληλα σε αποτέφρωση των αποβλήτων της επιβάλλεται να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της οδηγίας 2000/76/EΚ για την αποτέφρωση των αποβλήτων[10]. Αμφότερες οι οδηγίες αποσκοπούν στην πρόληψη ή τη μείωση των εκπομπών κατά το δυνατόν, με στόχο την υψηλού επιπέδου προστασία του περιβάλλοντος. Τα κράτη μέλη οφείλουν να εξασφαλίσουν ότι οι εγκαταστάσεις που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής των εν λόγω οδηγιών λειτουργούν σύμφωνα με τις προς τούτο εκδοθείσες άδειες.



Η οδηγία IPPC επιβάλλει οι εγκαταστάσεις που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της να λειτουργούν βάσει αδειών που να καθορίζουν συγκεκριμένες οριακές τιμές εκπομπής συναρτήσει των βέλτιστων διαθέσιμων τεχνικών (BAT). Η οδηγία για την αποτέφρωση των αποβλήτων καθορίζει τις οριακές τιμές εκπομπής που ισχύουν για όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση καθώς και τις απαιτήσεις παρακολούθησης για ατμοσφαιρικούς ρύπους όπως ο κονιορτός, τα οξείδια του αζώτου (NOx), το διοξείδιο του θείου (SO2), το υδροχλώριο (HCl), το υδροφθόριο (HF), τα βαρέα μέταλλα, οι διοξείνες και τα φουράνια. Η οδηγία προβλέπει επίσης ελέγχους των ρυπογόνων εκλύσεων στο νερό ώστε να μειωθούν οι επιπτώσεις της αποτέφρωσης και της συναποτέφρωσης των αποβλήτων στα θαλάσσια οικοσυστήματα και στα οικοσυστήματα του γλυκού νερού. Οι οδηγίες δεν αποκλείουν τη χρήση απορριματογενών καυσίμων (RDF) ή πετρελαϊκού οπτάνθρακα (pet coke) για την παραγωγή τσιμέντου.



Στόχος της ευρωπαϊκής πολιτικής και νομοθεσίας για τα απόβλητα είναι να αποφευχθεί η παραγωγή τους και να διευκολυνθεί η επαναχρησιμοποίηση και η ανακύκλωσή τους. Η καύση των αποβλήτων αποτελεί ύστατη διαχειριστική λύση και πρέπει να χρησιμοποιείται μόνο εφόσον είναι αδύνατο να εξασφαλιστεί η διάθεση για ανακύκλωση κατά τρόπο φιλικό για το περιβάλλον. Η εκλυόμενη ενέργεια από την αποτέφρωση των απορριμμάτων μπορεί να αξιοποιηθεί για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας ή για τηλεθέρμανση (συνοικιακή/περιφερειακή θέρμανση) καθώς και για βιομηχανικές διαδικασίες όπως η παραγωγή τσιμέντου. Τοιουτοτρόπως επιτυγχάνεται συχνά η αντικατάσταση των ορυκτών καυσίμων από τα απόβλητα. Συγκριτικά με την εναπόθεση των αποβλήτων σε χώρους υγειονομικής ταφής μπορεί να επιτευχθεί συνολική μείωση των εκπομπών CO2. Η Επιτροπή έχει υπόψη τα σχέδια για την αποτέφρωση του παραγόμενου RDF στην μονάδα μηχανικής επεξεργασίας αποβλήτων στα Λιόσια. Η συγκεκριμένη μονάδα επεξεγράζεται περίπου 20% των αποβλήτων της ευρύτερης περιοχής Αθηνών και έχει συγχρηματοδοτηθεί από το επιχειρησιακό πρόγραμμα Attika - το οποίο συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ).



Οι ήδη υφιστάμενες εγκαταστάσεις, όπως το εργοστάσιο παραγωγής τσιμέντου της ΑΓΕΤ Ηρακλής, όφειλαν να συμμορφωθούν πλήρως προς τις απαιτήσεις της οδηγίας IPPC το αργότερο μέχρι τις 30 Οκτωβρίου 2007. Το Νοέμβριο του 2007 η Επιτροπή κάλεσε τα κράτη μέλη να υποβάλουν δεδομένα σχετικά με το συνολικό αριθμό των ήδη εν λειτουργία εγκαταστάσεων πριν από την ημερομηνία θέσης σε εφαρμογή της οδηγίας καθώς και τον αριθμό των νέων, αναθεωρημένων και ενημερωμένων αδειών. Επειδή η Ελλάδα δεν εξέδωσε νέες ή ενημερωμένες άδειες πριν από τη λήξη της προθεσμίας που προβλέπει η οδηγία (30 Οκτωβρίου 2007) για μεγάλο αριθμό εγκαταστάσεων, η Επιτροπή κίνησε διαδικασία παράβασης κατά της Ελλάδας (καθώς και κατά όλων των άλλων κρατών μελών που διέπραξαν ανάλογες παραβάσεις)[11]. Η απάντηση των ελληνικών αρχών επιβεβαιώνει ότι η προαναφερόμενη εγκατάσταση εξακολουθεί να λειτουργεί δίχως τη δέουσα άδεια IPPC. Ως εκ τούτου η Επιτροπή θα εξετάσει τα ληφθέντα μέτρα για την εφαρμογή των οδηγιών IPPC και αποτέφρωσης των αποβλήτων στην ως άνω μονάδα και εν ανάγκη θα συνεχίσει τη διαδικασία που έχει κινήσει για την αντιμετώπιση της παράβασης.



Όσον αφορά τα σχέδια κατασκευής μονάδας αφαλάτωσης, θα πρέπει να ισχύσουν οι ενδεχομένως υφιστάμενοι εθνικοί κανόνες. Δεδομένου ότι τα έργα αφαλάτωσης δεν περιλαμβάνονται στον κατάλογο του παραρτήματος I ή του παραρτήματος II της οδηγίας 85/337/ΕΟΚ[12] για την εκτίμηση των επιπτώσεων ορισμένων σχεδίων δημόσιων και ιδιωτικών έργων στο περιβάλλον (γνωστής και ως οδηγίας αξιολόγησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων), η συγκεκριμένη οδηγία δεν καλύπτει την εν λόγω περίπτωση.



Οι μονάδες αφαλάτωσης έχουν ενίοτε επιπτώσεις στα ύδατα υποδοχής λόγω των αποβαλλόμενων αλμυρών κλασμάτων υψηλής συγκέντρωσης. Ανάλογα με τις τοπικώς επικρατούσες συνθήκες οι συνέπειες μπορεί να είναι σοβαρές κοντά στο σημείο αποβολής. Οι επιπτώσεις μπορεί επίσης να είναι ιδιαίτερης σημασίας για ορισμένα οικολογικά ενδιαιτήματα όπως οι θαλάσσιοι λειμώνες (φυκιάδες) της ποσειδωνίας στην περιοχή της Μεσογείου. Ωστόσο, συνήθως υπάρχουν μέσα μετριασμού των επιπτώσεων της αποβολής ανάλογων αλμυρών κλασμάτων για παράδειγμα με το σχεδιασμό στρατηγικά τοποθετημένων θαλάσσιων απολήξεων με διαχυτήρες.






























ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ



Στο μικροσκόπιο της Κομισιόν η περιβαλλοντική επιβάρυνση στο Αλιβέρι μετά από παρέμβαση του Δ. Παπαδημούλη
Έρχεται νέα ευρωκαταδίκη για τη μη εφαρμογή της οδηγίας για την ολοκληρωμένη πρόληψη και έλεγχο της ρύπανσης (IPPC)
Επίτροπος Δήμας: "Χωρίς τη δέουσα άδεια IPPC" η μονάδα της "ΑΓΕΤ Ηρακλής" στο Αλιβέρι
Δ. Παπαδημούλης: "Μαζί με την κοινωνία των πολιτών για να δοθεί τέλος στην περιβαλλοντική υποβάθμιση"


Για πρώτη φορά ασχολείται με το πρόβλημα της περιβαλλοντικής υποβάθμισης στην περιοχή του Αλιβερίου της Εύβοιας η Κομισιόν, μετά από σχετική παρέμβαση του ευρωβουλευτή του ΣΥΝ Δημήτρη Παπαδημούλη.



Πιο συγκεκριμένα, με αφορμή δέσμη σχετικών ερωτήσεων του Δ. Παπαδημούλη, ο αρμόδιος για θέματα περιβάλλοντος Επίτροπος κ. Στ. Δήμας αναφέρει ότι "μέχρι σήμερα, η Επιτροπή δεν είναι ενήμερη για παραβάσεις της περιβαλλοντικής νομοθεσίας της ΕΕ στη περιοχή του Αλιβερίου" και επισημαίνει πως "κάθε λεπτομερής πληροφορία σχετικά με τη ρύπανση του περιβάλλοντος στο Αλιβέρι, που ενδεχομένως έχει στη διάθεσή του το Αξιότιμο Μέλος του Κοινοβουλίου, είναι ευπρόσδεκτη από την Επιτροπή, καθώς θα της δώσει τη δυνατότητα να διερευνήσει διεξοδικότερα το ζήτημα αυτό."



Με την ερώτησή του, ο Έλληνας ευρωβουλευτής εστίαζε στα περιβαλλοντικά προβλήματα που προκαλούνται από τη λειτουργία των εργοστασίων της ΔΕΗ και της τσιμεντοβιομηχανίας "ΑΓΕΤ Ηρακλής", καθώς και της εκεί καύσης σκουπιδιών και της σχεδιαζόμενης μονάδας αφαλάτωσης.



Ο κ. Δήμας αναφέρει στην απάντησή του ότι "η Επιτροπή γνωρίζει ότι στην εν λόγω περιοχή λειτουργούν οι μεγάλες εγκαταστάσεις καύσης «Αλιβέρι III και IV», που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της οδηγίας 2001/80/ΕΚ για τον περιορισμό των εκπομπών στην ατμόσφαιρα ορισμένων ρύπων από μεγάλες εγκαταστάσεις καύσης[13], καθώς και το εργοστάσιο παραγωγής τσιμέντου «ΑΓΕΤ ΗΡΑΚΛΗΣ II». Όλες αυτές οι εγκαταστάσεις εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της οδηγίας 2008/1/EΚ σχετικά με την ολοκληρωμένη πρόληψη και έλεγχο της ρύπανσης[14] (οδηγία ΟΠΕΡ/IPPC). Η οδηγία IPPC απαιτεί να λειτουργούν οι εγκαταστάσεις που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της βάσει αδειών, οι οποίες περιλαμβάνουν οριακές τιμές εκπομπών βασιζόμενες στις Βέλτιστες Διαθέσιμες Τεχνικές (BΔT)."



Υπογραμμίζει επιπλέον ότι "Τα κράτη μέλη είναι εκείνα που έχουν την ευθύνη να εξασφαλίζουν ότι οι εγκαταστάσεις λειτουργούν έτσι ώστε να πληρούνται οι απαιτήσεις της οδηγίας ΟΠΕΡ και να τηρούνται οι όροι των αδειών. Η υποχρέωση αυτή περιλαμβάνει την εφαρμογή διατάξεων για την παρακολούθηση των εκπομπών και την υποβολή σχετικών εκθέσεων. Οι υφιστάμενες εγκαταστάσεις, δηλ. εκείνες που λειτουργούσαν ήδη πριν από τις 30 Οκτωβρίου 1999, όπως οι υπόψη εγκαταστάσεις, έπρεπε να έχουν συμμορφωθεί πλήρως με τις απαιτήσεις της οδηγίας ΟΠΕΡ μέχρι τις 30 Οκτωβρίου 2007 το αργότερο. Τον Νοέμβριο του 2007, η Επιτροπή ζήτησε από τα κράτη μέλη να της υποβάλουν στοιχεία σχετικά με τον συνολικό αριθμό υφιστάμενων εγκαταστάσεων που λειτουργούσαν πριν από την ημερομηνία έναρξης ισχύος της οδηγίας και τον αριθμό των νέων, επανεξετασμένων ή αναπροσαρμοσμένων αδειών που εκδόθηκαν. Επειδή η Ελλάδα δεν εξέδωσε νέες η αναπροσαρμοσμένες άδειες μέχρι τη λήξη της προθεσμίας της 30ής Οκτωβρίου 2007 που ορίζει η οδηγία, η Επιτροπή κίνησε διαδικασία για παράβαση και, στις 6 Μαΐου 2008, απηύθυνε στις ελληνικές αρχές επίσημη προειδοποιητική επιστολή (πρώτη γραπτή προειδοποίηση)[15]. Η Επιτροπή αξιολογεί τώρα την απάντηση και, αν το κρίνει σκόπιμο, θα συνεχίσει τη διαδικασία για παράβαση."



Ειδικά σε ό,τι αφορά τη μονάδα της "ΑΓΕΤ Ηρακλής", όπου επιπλέον γίνεται και αποτέφρωση σκουπιδιών, ο κ. Δήμας τονίζει ότι "η προαναφερόμενη εγκατάσταση εξακολουθεί να λειτουργεί δίχως τη δέουσα άδεια IPPC. Ως εκ τούτου η Επιτροπή θα εξετάσει τα ληφθέντα μέτρα για την εφαρμογή των οδηγιών IPPC και αποτέφρωσης των αποβλήτων στην ως άνω μονάδα και εν ανάγκη θα συνεχίσει τη διαδικασία που έχει κινήσει για την αντιμετώπιση της παράβασης."



Αναφερόμενος στο ζήτημα ο Δ. Παπαδημούλης δήλωσε:



"Μαζί με τους τοπικούς φορείς, οργανώσεις και την κοινωνία των πολιτών, θα επιμείνουμε για να δοθεί τέλος στην περιβαλλοντική υποβάθμιση της περιοχής. Θα προσκομίσουμε στην Επιτροπή όποια στοιχεία απαιτηθούν. Υπό την πίεση της κοινωνίας περιμένουμε την, έστω και καθυστερημένη, την ευαισθητοποίηση των αρμοδίων αρχών, τόσο των κυβερνητικών όσο και των τοπικών."



10.10.2008 Το Γραφείο Τύπου



*Οι δύο απαντήσεις του αρμόδιου Επιτρόπου κ. Δήμα, καθώς και περισσότερες πληροφορίες για τη δράση του ΣΥΝ στο Ευρωκοινοβούλιο στην ιστοσελίδα www.syn-europe.gr



--------------------------------------------------------------------------------

[1] ΕΕ L 197 της 21.7.2001, σελ. 30.

[2] ΕΕ L 309 της 27.11.2001

[3] ΕΕ L 24 της 29.1.2008

[4] http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/08/704&format=HTML&aged=0&language=EL&guiLanguage=en

[5] ΕΕ L 197 της 21.7.2001

[6] ΕΕ L 175 της 5.7.1985

[7] ΕΕ L 31 της 5.2.1976

[8] ΕΕ L 327 της 22.12.2000, όπως έχει τροποποιηθεί.

[9] ΕΕ L 24 της 5.7.1985.

[10] ΕΕ L 332 της 28.12.2000.

[11] http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=MEMO/08/704&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en

[12] ΕΕ L 175 της 5.7.1985.

[13] ΕΕ L 309 της 27.11.2001

[14] ΕΕ L 24 της 29.1.2008

[15]http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/08/704&format=HTML&aged=0&language=EL&guiLanguage=en

Επόμ. >

Δεν υπάρχουν σχόλια: